رایـــان آی‌تــی‌هــا

جدیدترین اخبار درباره دنیای کامپیوتر و لپ‌تاپ و لوازم جانبی آن

رایـــان آی‌تــی‌هــا

جدیدترین اخبار درباره دنیای کامپیوتر و لپ‌تاپ و لوازم جانبی آن

لپ تاپ بخریم یا کیس کامپیوتر؟ بررسی تخصصی ویژگی ها

کامپیوتر یا لپ تاپ: کدامیک بهتر است؟ جوانب مثبت و منفی آنها چیست؟ اگر به دنبال پاسخ این پرسش ها هستید، جای درستی آمده اید. به منظور پاسخ به این سوال ها و مقایسه لپ تاپ و کامپیوتر نیاز است تا پارامترهای مختلفی را مورد بررسی و ارزیابی قرار دهید تا بتوانید با آگاهی کامل نسبت به مزایا و معایب هر یک از این سیستم‌ها در نهایت متناسب با نیاز خود به این سوال پاسخ دهید که لپ تاپ بهتر است یا کامپیوتر. اگر به دنبال خرید کیس یا لپ تاپ هستید تا انتها با ما همراه باشید.

 

مقایسه کامپیوتر و لپ تاپ از نظر سخت افزاری

در وهله اول پیش از آن که بخواهیم به صورت تخصصی به بررسی و مقایسه تفاوت سخت افزاری لپ تاپ و کامپیوتر بپردازیم و در مورد آن صحبت کنیم، نیاز است تا دید کاملی در مورد لپ تاپ یا کیس کامپیوتر داشته باشید. کامپیوتر ها که به با نام کامپیوتر رومیزی شناخته می‌شوند، محصولاتی هستند که روی میز دفتر کار و یا اتاق خواب قرار می‌گیرند و به صورت ثابت و غیر قابل حرکت می‌توانید از آن‌ها استفاده کنید. کامپیوترها دارای بخش‌های جداگانه‌ای هستند و در یک کامپیوتر رومیزی شاهد قطعاتی جدا از هم به شکل کیس، نمایشگر صفحه کلید، ماوس، کیبورد و… هستیم.


از طرف دیگر، در لپ تاپ‌ها سیستم‌های کامپیوتری هستند که به شکل یک سیستم واحد مورد استفاده قرار می‌گیرند. بزرگترین و اصلی ترین ویژگی و مزیتی که لپ تاپ‌ها در برابر کامپیوترهای شخصی دارند، قابلیت حمل این دسته از محصولات است.

در واقع اگر اقدام به خرید لپ تاپ کنید، می‌توانید آن را به راحتی با خود حمل کرده و بین مکان‌های مختلف آن را جا به جا کنید. ویژگی دیگری که لپ تاپ‌ها دارند این است که به منبع برق و مکانی ثابت برای قرارگیری نیازی ندارند. به همین دلیل شما می‌توانید حتی در زمان حرکت و جا به جایی نیز از لپ تاپ خود استفاده کنید. لپ تاپ‌ها از نظر طراحی به شکلی هستند که در آن شاهد مانیتور، صفحه کلید داخلی و تاچ پد به عنوان جایگزین ماوس هستیم.


پس از بررسی این تفاوت‌ها در ادامه به بررسی تفاوت لپ تاپ‌ها و رایانه‌های رومیزی از نظر تخصصی پرداخته و بیان می‌کنیم که از نظر سخت افزاری کامپیوتر بهتره یا لپ تاپ و هر کدام از این سیستم‌ها در بخش سخت افزاری چه مزایا و معایبی دارند؟

مقایسه لپ تاپ و کامپیوتر در بخش کارت گرافیک

با وجود این که شرکت‌های فعال در حوزه تولید کارت گرافیک تلاش می‌کنند تا با شرکت‌های تولید کننده لپ تاپ همکاری کرده و از چیپ های گرافکی قدرتمندی در این دسته از سیستم‌ها استفاده کنند، با این حال همچنان قدرت لپ تاپ‌ها در بخش پردازش گرافیکی از کامپیوترها کمتر است.

مقایسه لپ تاپ و کامپیوتر

موضوع مهمی که باید بدانید این است که تفاوت قدرت لپ تاپ و کامپیوتر در گذاشته بسیار زیاد بود اما در حال حاضر با ایجاد لپ تاپ‌های مخصوص بازی این تفاوت به طرز چشمگیری کاهش پیدا کرده است. در واقع برخی از لپ تاپ‌های مخصوص بازی جدید می‌توانند قدرت پردازشی و گرافیکی فوق العاده‌ای را به کاربران ارائه دهند.


تفاوت لپ تاپ با کیس کامپیوتر در بخش پردازنده

پارامتر دیگری که به منظور مقایسه لپ تاپ و کامپیوتر باید به آن توجه داشته باشید، CPU و بخش پردازشی این دسته از کامپیوترها است. در بخش پردازنده مرکزی قدرت کامپیوترها بیشتر از لپ تاپ‌ها هستند.

مقایسه کامپیوتر و لپ تاپ

این مسئله باعث شده تا در حال حاضر پردازنده‌های مورد استفاده در کامپیوترها چندین برابر از قوی تر از پردازنده‌های لپ تاپ‌ها باشد. نکته دیگری که باید به آن توجه کنید این است که به دلیل آن که در لپ تاپ‌ها شاهد تامین انرژی از باتری‌ها هستیم، به همین دلیل پردازنده‌های مورد استفاده در لپ تاپ حتی در مقایسه با پردازنده‌های هم رده در سیستم‌های کامپیوترها با فرکانس کمتر و قدرت کمتر پردازشی تولید می‌شوند.


مهم ترین دلیلی که شرکت‌های تولید کننده لپ تاپ تلاش می‌کنند تا محصولات خود را با فرکانس کمتری تولید کنند این مسئله است که کاهش فرکانس قطعات الکترونیکی داخل سیستم لپ تاپ‌ها باعث افزایش طول عمر لپ تاپ شده و همچنین مصرف انرژی باتری را به طرز چشمگیری کاهش می‌دهد.


این ویژگی‌ها باعث می‌شود تا در صورتی که از لپ تاپ‌ها استفاده کنید قدرت پردازشی کمتری داشته باشید اما مدت زمان استفاده شما از لپ تاپ افزایش فوق العاده‌ای پیدا کند. به همین دلیل است که کاربرانی که قصد دارند تا فرآیندهای پردازشی را با قدرت بالایی انجام دهند، نیاز است تا به جای خرید لپ تاپ به سراغ کیس کامپیوتر آمده و از این دسته از محصولات استفاده کنند.


تفاوت بین لپ تاپ با کیس کامپیوتر از نظر رم و حافظه ذخیره سازی
مورد دیگری که برای بررسی و مقایسه لپ تاپ و کامپیوتر باید به آن توجه داشته باشید رم و حافظه ذخیره سازی در این دسته از سیستم‌ها است. موضوع مهمی که باید بدانید این است که در بخش رم و حافظه ذخیره سازی امروزه تفاوت آن چنانی بین لپ تاپ و کامپیوتر وجود ندارد.
Laptop vs. Desktop. Which is best for you and your employees?
در وهله اول اگر شما از رم ۸ گیگابایت کامپیوتر و لپ تاپ استفاده کنید، تفاوت آن چنانی بین عملکرد رم در لپ تاپ و کیس وجود ندارد و شما می‌توانید با حداکثر توان در این سیستم‌ها از رم استفاده کنید. با این وجود فرکانس رم های کامپیوتر بسیار بیشتر از رم های لپ تاپ است و دلیل آن مصرف انرژی زیاد توسط رم های فرکانس بالا می باشد.

از سوی دیگر در بخش حافظه ذخیره سازی نیز شاهد حافظه‌های HDD یا SSD هستیم که می‌توانند در کامپیوتر و لپ تاپ‌ها نصب شده و از آن‌ها به منظور ذخیره سازی اطلاعات استفاده کنید. در این بخش نیز تفاوت محسوسی بین لپ تاپ و کامپیوتر وجود ندارد و شما می‌توانید به راحتی از این حافظه‌ها استفاده کنید.

مقایسه لپ تاپ و کامپیوتر در بخش نمایشگر
در حال حاضر شاهد تولید نمایشگر‌های قدرتمند 4K برای لپ تاپ‌ها و کامپیوترها هستیم. با استفاده از این نمایشگرها شما می‌توانید تصاویر را با کیفیت فوق العاده مشاهده کرده و به بهترین شکل ممکن از سیستم خود استفاده کنید. به منظور تخصصی نیز برای خرید نمایشگر باید به پارامترهایی چون نرخ تازه سازی تصویر یا رفرش ریت، پنل مورد استفاده، رزولوشن و… داشته باشید. در حال حاضر از نظر نمایشگر لپ تاپ‌ها و کامپیوترها تنوع بالایی دارند و شما می‌توانید متناسب با نیاز خود سیستمی با نمایشگر مناسب را خریداری کنید.
تفاوت لپ تاپ ها و رایانه های رومیزی
نمایشگری که امروزه در لپ تاپ‌های مورد استفاده قرار می‌گیرد، کیفیت بالایی دارند و از نظر طراحی و فناوری‌های مورد استفاده تفاوتی با نمایشگرهای کامپیوتری ندارند. البته مهم ترین تفاوتی که بین نمایشگر کامپیوتر و لپ تاپ وجود دارد، اندازه این دسته از محصولات است. به منظور بررسی این مسئله باید گفت که در حال حاضر بزرگترین نمایشگری که در لپ تاپ‌ها مورد استفاده قرار می‌گیرد ۱7 اینچ است. از سوی دیگر شما برای خرید نمایشگر کامپیوتر این امکان را دارید تا نمایشگرهایی تا اندازه ۵۰ اینچ را خریداری و از آن استفاده کنید.

مقایسه لپ تاپ و کامپیوتر از نظر سهولت و راحتی استفاده
بی شک مهم ترین و اصلی ترین مزیتی که لپ تاپ در برابر کیس کامپیوتر دارد، سهولت و راحتی استفاده است. در صورتی که دانشجو هستید و یا کار شما به نحوی است که نیاز دارید تا دائما از سیستم خود استفاده کنید، پیشنهاد می‌شود تا به جای خرید کامپیوتر به سراغ لپ تاپ آمده و از آن استفاده کنید.
How Long Should Your Business PC or Laptop Last?
در واقع می‌توان گفت که اگر شما تنها کیس کامپیوتر داشته باشید، برای انجام کارهای خود خانه نشین خواهید شد، این در حالی است که لپ تاپ‌ها طراحی خاص و وزن کمی دارند. این ویژگی باعث می‌شود تا بتوانید آن را به راحتی جا به جا کرده و همیشه و همه جا از لپ تاپ استفاده کنید.

نکته جالبی که باید بدانید این است که در برخی لپ تاپ‌های مدرن و جدیدی امروزی این امکان برای شما وجود دارد تا بتوانید نمایشگر را از صفحه کلید لپ تاپ جدا کنید و از این طریق با حذف کیبورد، به راحتی از لپ تاپ استفاده کنید. در کل می‌توان گفت که لپ تاپ فضای بسیار کمتری را به نسبت کامپیوتر اشغال می‌کند و این ویژگی به عنوان یکی از مهم ترین مزیت‌های لپ تاپ‌ها به حساب می‌آید.

مقایسه کامپیوتر و لپ تاپ از نظر قابلیت ارتقا و تعمیر
موضوع دیگری که برای مقایسه لپ تاپ و کامپیوتر باید به آن توجه داشته باشید، قابلیت ارتقا لپ تاپ و کیس کامپیوتر است. در این بخش سیستم‌های کامپیوتری انعطاف بیشتری نسبت به لپ تاپ دارند. در واقع شما می‌توانید هر زمانی که نیاز دارید و علاقه مند هستید، به راحتی و بدون مشکل سیستم کامپیوتر خود را ارتقا داده و همچنین اگر به هر دلیلی قطعات کامپیوتر شما با مشکل مواجه شود، به راحتی می‌توانید آن را تعمیر کنید.
Gaming Laptop Vs Desktop: Be Sure Of Your Preferences
از سوی دیگر اما لپ تاپ‌ها به شکلی هستند که تنها امکان ارتقا برخی از قطعات سخت افزاری آن مثل رم وجود دارد و همچنین به دلیل طراحی خاص این دسته از محصولات باید ارتقا لپ تاپ خود را به افراد متخصص بسپارید. از سوی دیگر فرآیند تعمیر لپ تاپ‌ها نیز سخت است و تنها افرادی که دانش تخصصی دارند می‌توانند این کار را انجام دهند.

مقایسه لپ تاپ و کامپیوتر از نظر قیمت
در بحث قیمت نمی‌توان به راحتی اقدام به مقایسه لپ تاپ و کامپیوتر کرد. به صورت کلی لپ تاپ‌ها محصولاتی هستند که در قیمت‌های مختلفی تولید می‌شوند و شما می‌توانید متناسب با بودجه خود این دسته از محصولات را خریداری کنید. همچنین لپ تاپ‌ها به نحوی هستند که پس از خرید آن‌ها نیازی نیست تا هزینه دیگری را پرداخت کنید. این در حالی است که به منظور خرید کامپیوتر نیاز است تا در کنار جمع کردن کیس، باید لوازم جانبی چون ماوس، صفحه کلید، صندلی و یا حتی میز را نیز خریداری کنید. این موارد باعث می‌شود تا قیمت کامپیوترها تا حدودی به نسبت لپ تاپ افزایش پیدا کند.

لپ تاپ برای چه کسانی مناسب است؟
به منظور پاسخ به این سوال که لپ تاپ برای چه کسانی مناسب است باید گفت که در وهله اول لپ تاپ‌ها به نسبت کامپیوترها قابلیت حمل و استفاده راحتی دارد. به همین دلیل اگر شما جز کاربرانی هستید که نیاز دارید تا به صورت مداوم و در محیط‌های مختلف از سیستم کامپیوتری خود استفاده کنید، نیاز است تا به سراغ لپ تاپ آمده و از این دسته از محصولات استفاده کنید.

اندازه کوچک و فضای کمی که لپ تاپ اشغال می‌کند از مهم ترین مواردی است که برای خرید لپ تاپ باید به آن توجه کنید. همچنین وزن کمتر و در نتیجه قابلیت جا به جایی آسان باعث شده تا کارمندان، دانشجویان و… بتوانند از لپ تاپ‌ها استفاده کنند.
لپ تاپ گیمینگ یا کامپیوتر گیمینگ
کیس کامپیوتر برای چه کسانی مناسب است؟
در مقابل، به منظور پاسخ به این سوال که کیس کامپیوتر برای چه کسانی مناسب است باید گفت که مهم ترین ویژگی که کیس‌های کامپیوتری در برابر لپ تاپ‌ها دارند، قدرت گرافیکی و قدرت پردازشی بیشتر است. این ویژگی و مزیت کیس کامپیوتر باعث شده تا این مدل از سیستم‌های کامپیوتری برای افرادی مناسب باشد که قصد دارند تا از حداکثر قدرت سخت افزاری دستگاه‌های خود استفاده کنند.

ویژگی دیگر که کیس‌های کامپیوتری نسبت به لپ تاپ‌ها دارند، امکان ارتقا و تعمیر سیستم است. اگر جز افرادی هستید که همواره به دنبال استفاده از جدیدترین سخت افزارها هستید، باز هم بهتر است تا کیس کامپیوتر را خریداری کنید و فرآیند ارتقا سیستم خود را به راحتی طی کنید. آخرین ویژگی که استفاده از کامپیوتری شخصی دارند، امکان استفاده از صفحه نمایش با سایز بسیار بزرگ است.


جمع بندی
با بررسی موارد بالا، می‌توان نتیجه گرفت که اگر هدف صرفا بازی کردن باشد، قطعا کامپیوتر انتخاب بهتری است. چراکه هم قدرت سخت‌افزاری آن بیشتر است و هم کیفیت خنک کنندگی و در نتیجه طول عمر آن. همچنین برای آن دسته از دانشجویانی که نیاز ندارند همیشه و همه‌جا به سیستم خود دسترسی داشته باشند، پیشنهاد می‌شود تمرکز بیشتری روی خرید کامپیوتر داشته باشند. چراکه می‌توانند در کنار رسیدگی به کارهای روزمره، از مزیت‌های بهره‌مندی از یک کامپیوتر نیز که در بالا آن به آن پرداختیم بهره‌مند شوند.

اما اگر کارتان ایجاب می‌کند دائما با سیستم خود در تعامل باشید، قطعا لپ تاپ انتخاب مناسب‌تری خواهد بود. چراکه می‌توانید آن را همه‌جا با خود حمل کرده و به کار خود رسیدگی کنید. همچنین در صورت نیاز می‌توانید حافظه‌ داخلی آن را با افزودن یک SSD ارتقا دهید که این امر موجب می‌شود لپ تاپ شما از سرعت بسیار بالایی در انجام کارهای روزمره برخوردار شود. همچنین در کنار رسیدگی به کارهای روزمره‌ خود می‌توانید از برخی بازی‌های روز نیز بسته به قدرت لپ‌تاپ‌تان لذت ببرید.


نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد