رایـــان آی‌تــی‌هــا

جدیدترین اخبار درباره دنیای کامپیوتر و لپ‌تاپ و لوازم جانبی آن

رایـــان آی‌تــی‌هــا

جدیدترین اخبار درباره دنیای کامپیوتر و لپ‌تاپ و لوازم جانبی آن

نکات مهم برای خرید فلش مموری و معرفی بهترین مارک های فلش

فلش مموری جزو پرفروش ترین و پر مصرف ترین لوازم جانبی کامپیوتر می باشد که با استفاده از آن می توان طیف وسیعی از داده ها را ذخیره و جا به جا کرد. امروزه فلش مموری ها نسبت به گذشته ظاهر متفاوتی تری پیدا کرده‌اند و ابعاد آن ها به مراتب کوچکتر شده است. پس از عرضه فلش مموری ها به بازار، دیسک های مختلفی که برای حمل اطلاعات مورد استفاده قرار می گرفتند منسوخ شدند و جای خود را به این محصولات کاربردی دادند. 

  

فلش مموری‌ها حافظه‌های قابل حمل کوچکی هستند که با استفاده از آن‌ها می‌توانیم اطلاعات مورد نیازمان را جابه‌جا کنیم. بزرگترین مزیت این حافظه‌ها نیز قابل حمل بودن و اندازه کوچک در برابر ظرفیت بزرگ و قیمت اندکشان است. فلش مموری‌ها به طور کلی شامل سایزهای مختلفی از 1 گیگابایت گرفته تا 4 و 8 و 16 و … هستند. امروزه حتی فلش‌هایی با ظرفیت 128 گیگابایت نیز وارد بازار شده‌اند. علاوه بر این هرکدام از آن‌ها استانداردهای مختلفی هم دارند. بنابراین ممکن است برای بسیاری این سوال پیش بیاید که اصلا باید چه فلش مموری ای بخریم؟

Best Flash Drives: Kingston DataTraveler Max & Sandisk Extreme Pro

اما با توجه به گستردگی بازار فلش مموری و عرضه محصولات مختلف و متنوع در آن، نحوه انتخاب فلش مموری که پاسخگوی نیازهای ما باشد کار آسانی نیست. به همین جهت در این راهنمای خرید فلش مموری به نکاتی که هنگام خرید فلش مموری باید به آن‌ها توجه کنید خواهم پرداخت تا بتوانید بهترین انتخاب ممکن را داشته باشید. 

نکات مهم برای خرید فلش مموری

همان‌طور که می‌دانید فلش مموری های موجود در بازار تنوع زیادی داشته و بهتر است قبل از خرید فلش به مواردی که در این بخش مطرح می‌کنیم دقت کنید؛ تا بتوانید بهترین فلش مموری را انتخاب و خریداری نمایید.


فضای مورد نیاز

اول از همه، پیش از خرید فلش مموری باید به حجم آن توجه کنید تا دقیقا بدانید می‌توانید چه مقدار فایل و پوشه در آن ذخیره کنید. اگر فلش مموری ظرفیت کافی نداشته باشد، محبور می‌شوید برای انتقال داده‌ها به طور مرتب برخی فایل‌ها را حذف کنید تا جا برای فایل‌های جدید باز شود. از طرف دیگر خرید فلش مموری با حافظه بیش از حد زیاد نیز کار عاقلانه‌ای نیست. گرچه این کار برایتان مشکل ایجاد نمی‌کند، ولی بهتر است در فلش مموری خود بیش از حد فضای خالی نداشته باشید. به همین دلیل انتخاب فلش مموری که فضایی متناسب با نیازهایتان داشته باشد اهمیت زیادی دارد.

سرعت انتقال داده ها

سرعت یک فلش مموری اهمیت بسیار بالایی دارد. به طور کلی هرچه سرعت فلش بالاتر باشد بهتر است. در هر فلش مموری دو فاکتور تعیین‌کننده سرعت انتقال داده‌ها هستند: اول درگاه خود فلش و دوم قطعات داخلی فلش. قطعات داخلی علاوه بر سرعت، بر قیمت محصول نیز تاثیر بسزایی دارند. مثلا ممکن است دو فلش مموری با ظرفیت 64 گیگابایت که هردو توسط یک تولیدکننده ساخته شدند، قیمت یکسانی نداشته باشند؛ زیرا جنس قطعات به کار رفته در آن‌ها با یکدیگر متفاوت است و در نتیجه یکی از آن‌ها از نظر عملکرد در سطح بالاتری قرار دارد.

اما فاکتور دیگر نوع درگاه فلش است. در حال حاضر دو نوع فلش مموری در بازار موجود است. نوع اول فلش‌های USB 2.0 و نوع دوم فلش‌های USB 3.0 هستند. سرعت فلش‌های USB 3.0 بسیار بیشتر از فلش‌هایی است که از درگاه USB 2.0 استفاده می‌کنند؛ اما در اینجا تنها درگاه فلش مهم نیست و سیستم شما مهم است. مثلا اگر یک فلش مموری USB 3.0 خریداری کنید، ولی مادربورد شما فاقد درگاه USB 3.0 باشد و مجبور شوید فلش را به درگاه USB 2.0 متصل کنید، اطلاعات با سرعت یک فلش USB 2.0 انتقال پیدا خواهند کرد.

عملکرد فلش مموری

عملکرد نیز از جمله موارد مهمی است که هنگام خرید فلش مموری باید به آن توجه کنید. عملکرد فلش مموری به سه فاکتور بستگی دارد: درگاه، کنترلر USB و تراشه NAND داخل درایو.

بیشتر فلش مموری‌ها از استاندارد USB Type-A پیروی می‌کنند، اما کنترلر به کار رفته داخل فلش درایو، استانداردهای مختلفی از جمله استاندارد USB 3.1 را نیز پشتیبانی می‌کند. ارزان‌ترین فلش مموری‌ها نیز با استاندارد USB 2.0 ساخته می‌شوند و نهایت سرعتشان نیز 40 مگابایت بر ثانیه است. فلش‌های USB 3.0 سرعت فرضی معادل 625 مگابایت بر ثانیه و فلش‌های USB 3.1 نیز با سرعت 1250 مگابایت بر ثانیه داده‌ها را انتقال می‌دهند.

البته این اعداد سرعت‌های تئوری هستند و سرعت واقعی پایین‌تر است. برای مثال سریع‌ترین فلش مموری‌ها، یعنی فلش‌های USB 3.1 در عمل تنها می‌توانند به سرعت 440 مگابایت بر ثانیه برسند؛ چون با وجود اینکه استاندارد مورد استفاده در آن‌ها به خودی خود سرعت پایینی ندارد، اما سرعت انتقال اطلاعات بوسیله کنترلر و تراشه NAND محدود می‌شود.

بدنه مستحکم

در بعضی مدل‌ها تدابیری برای افزایش ضربه‌پذیری فلش مموری همانند استفاده از بدنه فلزی یا ضربه گیر لاستیکی در نظر گرفته‌شده است. ولی برای آن‌که خیالتان راحت شود می‌توانید از فلش‌های با بدنه فلزی و باروکش لاستیکی ضد آب و ضدضربه استفاده کنید.


فلش مموری با قابلیت OTG

این قابلیت برای کاربران که صاحب گوشی اندرویدی هستند بسیار جذاب است. این مدل فلش‌ها دارای 2 ورودی هستند که یکی برای ورودی کامپیوتر و لپ‌تاپ و دیگری برای ورودی گوشی‌های اندرویدی است. با این فلش‌ها به‌راحتی و بدون نیاز کامپیوتر می‌توانید اطلاعات را از USB به گوشی اندرویدی خود انتقال دهید.


بهترین برند های فلش مموری موجود در بازار

امروزه برندهای مختلفی در دنیا به کار تولید انواع مختلف فلش مموری با ویژگی‌ها و خصوصیات مختلف مشغول هستند. از بین تمامی برندهای عرضه کننده این محصول، برخی برندها به دلیل استفاده از مواد و متریال مرغوب برای تولید فلش مموری و رعایت استانداردهای روز دنیا برای تولید این محصول توانسته اند فلش مموری های با کیفیت تر و بهتری را تولید و روانه بازار نمایند. از جمله بهترین برند های تولید کننده فلش مموری می توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • برند اپیسر (Apacer)
  • برند سیلیکون پاور (Silicon-Power)
  • برند ای دیتا (ADATA)
  • برند سن دیسک (SanDisk)
  • برند اچ پی (HP)
  • برند لکسار (Lexar)

جمع بندی

امروزه اغلب مردم به جای استفاده از سی دی و دی وی دی از فلش برای گوش دادن به آهنگ و موسیقی در ضبط ماشین خود استفاده می نمایند و فلش مموری ها جایگزین این ابزارهای قدیمی شده اند. به طور کلی اولین چیزی که در انتخاب این محصول باید در نظر بگیرید نوع نیاز تان می باشد؛ به طور مثال پرداخت هزینه اضافی برای فلش مموری های ظرفیت بالا، در صورتی که تنها قصد ذخیره موسیقی در آن را دارید چندان منطقی نمی رسد. و یا هنگامی که قصد جابه جایی اطلاعات به صورت روزانه را دارید، بهتر است به سراغ رابط های USB 3.0 یا جدیدتر بروید.

اگر به دنبال خرید تکی یا خرید عمده فلش مموری هستید، پیشنهاد ما خرید از مرکز پخش تکنوسان است. این سایت علاوه بر فروش تکی، به صورت عمده و با ارزان ترین قیمت همکاری اقدام به فروش انواع لوازم جانبی کامپیوتر و موبایل در سطح کشور کرده که امکان خرید عمده فلش مموری را برای همگی فراهم می‌کند و ویژگی های منحصر به فردی را در اختیار مشتریان قرار می‌دهد که در کمتر فروشگاهی می‌توان یافت.

نظر شما درباره نکات گفته شده در این مقاله چیست؟ شما کدام فلش مموری را برای کارهای روزانه خود انتخاب می کنید؟


نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد