رایـــان آی‌تــی‌هــا

جدیدترین اخبار درباره دنیای کامپیوتر و لپ‌تاپ و لوازم جانبی آن

رایـــان آی‌تــی‌هــا

جدیدترین اخبار درباره دنیای کامپیوتر و لپ‌تاپ و لوازم جانبی آن

بهترین روش ها برای تمیز کردن لپ تاپ و برق انداختن آن

 لپ تاپ ها از وسایل دیجیتالی هستند که وقتی کثیف شوند به سختی می توان آن‌ها را تمیز کرد. در این مطلب با  بهترین روش ها برای تمیز کردن لپ تاپ آشنا می شوید.


   
 ما معمولا زمان‌های زیادی را برای کار با لپ تاپ سپری می‌کنیم و این امر سبب می‌شود که این وسیله در طول زمان کثیف شود. لکه‌های چای یا قهوه، گرد و غبار، خرده‌های غذا، تار مو و دیگر موارد ناخواسته، بدون توجه ما روی لپ تاپ می‌ریزند و آن را آلوده می‌کنند.

تمیز کردن لپتاپ با یک تکه دستمال، حداقل کاری است که ما برای تمیزی آن انجام می‌دهیم. باید توجه داشت که لپ تاپ‌ها، موبایل‌ها و دیگر لوازم الکترونیکی شخصی، مکان مناسبی برای رشد میکروب‌ها هستند. بنابراین در این مقاله راهکارهایی برای تمیز کردن کیبورد لپ تاپ، صفحه نمایش و سایر قسمت‌های آن ارائه خواهد شد. باما همراه باشید.


 


مزایا و معایب تمیز کردن لپ تاپ چیست؟


تمیز کردن لپتاپ


بخش‌های مختلف لپ تاپ شما باید هر چند وقت یک‌بار تمیز شوند. برای مثال اگر صفحه نمایش لپ تاپ پر از لکه، جای انگشت و گردوغبار باشد می‌تواند مشکلات زیادی را هنگام کار کردن برای‌تان به‌وجود آورد. همچنین کیبورد لپ تاپ و منافذی که دارد کاملا مستعد جمع شدن گرد و خاک موجود در هوا هستند. برخی از صفحه کلیدها هم نسبت به گرد و خاک حساسیت نشان می‌دهند و ممکن است کارایی آن‌ها با مشکل مواجه شود.

از سوی دیگر اگر پورت‌های لپ تاپ خود را تمیز نکنید ممکن است پس از مدتی ببینید که از کار افتاده‌اند یا مثلا وقتی یک فلش USB را به لپ تاپ متصل می‌کنید، مدام قطع و وصل می‌شود. بدتر از همه هم این است که فن لپ تاپ با گرد و غبار زیاد احاطه شود و به خرخر بیفتد یا سرعتش کاهش پیدا کند که این موضوع مستقیما روی سرعت سیستم تاثیرگذار است. با همه این موارد کاملا واضح است که تمیز کردن لپ تاپ به شکل درست و اصولی چه مزایایی به همراه خواهد داشت.

اگر روش‌های استاندارد برای تمیز کردن صفحه نمایش لپ تاپ و سایر بخش‌های آن را بلد باشید می‌توانید از بروز مشکلات متعدد جلوگیری کنید و حتی عمر دستگاه خود را افزایش دهید. البته روی دیگر سکه هم این است که بلد نباشید لپ تاپ خود را به شکل اصولی تمیز کنید؛ در این صورت نه‌تنها به تمیز شدن لپ تاپ کمکی نمی‌کنید، بلکه اوضاع را بدتر کرده و به دستگاه‌تان آسیب‌های جدی می‌زنید. اما اصلا نگران نباشید؛ ما در این مطلب به شما خواهیم گفت که چطور لپ تاپ خود را به‌صورت ایمن و درست تمیز کنید تا هیچ مشکلی پیش نیاید.

 


تمیز کردن کیبورد لپ تاپ


تمیز کردن کیبورد لپ تاپ

یکی از بخش‌های لپ تاپ که معمولا زود کثیف می‌شود و باید مرتب آن را پاک کنید صفحه کلید یا کیبورد است. معمولا کیبوردهای لپ تاپ در مقایسه با کیبوردهای کامپیوتر ظریف‌تر هستند و به همین خاطر برای پاک کردن آنها باید خیلی دقت به خرج دهید. در ادامه مراحل مختلف برای تمیز کردن کیبورد لپ تاپ را با هم دنبال می‌کنیم:

  1. لپ تاپ را خاموش کرده و باتری آن را خارج کنید.
  2. صفحه نمایش را باز کرده و آن را وارونه نگه دارید تا خرده ذرات گیر کرده در میان صفحه کلید بیرون بریزند. در این مرحله زدن چند ضربه آرام نیز بی‌تاثیر نیست.
  3. از یک فرچه کوچک و نرم برای پاک کردن گرد و خاک بین کلیدها استفاده کنید. همچنین می‌توانید با اسپری هوای فشرده این کار را انجام دهید.
  4. همچنان که لپ تاپ را وارونه نگه داشته‌اید، به صفحه کلید آن اسپری هوای فشرده بزنید.
  5. اگر جاروبرقی در دسترس‌تان هست می‌توانید از یک سری برسی کوچک استفاده کرده و آن را به جاروبرقی متصل کنید و با آن لپ تاپ را که به صورت صاف و مستقیم روی میز گذاشته‌اید، تمیز کنید.
  6. مقداری الکل یا محلول پاک کننده روی یک تکه پارچه میکروفیبری ریخته و صفحه کلید و همه جای دستگاه را با آن پاک کنید. البته پارچه را نباید خیلی مرطوب کرد زیرا ممکن است محلول به مدارهای داخلی لپ تاپ نفوذ کند.

 


 تمیز کردن مانیتور لپ تاپ


تمیز کزدن صفحه نمایش لپ تاپ


صفحه نمایش لپ تاپ را تقریبا هر یک روز در میان باید تمیز کرد. کافی است با نوک انگشت یک اشاره کوچک به نمایشگر بکنید تا اثر انگشت‌تان روی صفحه براق لپ تاپ ثبت شود. در این شرایط حواس‌تان باشد که به هیچ‌ وجه از کاغذ، دستمال کاغذی، تکه‌های پارچه و لباس برای پاک کردن نمایشگر استفاده نکنید. همچنین بهتر است از الکل و پاک‌ کننده‌هایی که الکل دارند برای تمیز کردن مانیتور لپ تاپ استفاده نشود. بهترین وسیله برای پاک کردن صفحه نمایش لپ تاپ، پارچه میکروفیبری است. این پارچه به‌هیچ وجه روی صفحه خراش نمی‌اندازد و از خودش پُرز به جا نمی‌گذارد. برای نم‌دار کردن پارچه هم می‌توانید از اسپری‌های مخصوصی که برای تمیز کردن صفحه نمایش به‌فروش می‌رسند استفاده کنید. در غیر این صورت محلول آب مقطر به همراه کمی سرکه بهترین گزینه خواهد بود. دستورالعمل زیر را برای تمیز کردن مانیتور لپ تاپ دنبال کنید:

  1. ابتدا مقداری از مایع مخصوص یا محلول آب و سرکه را روی پارچه میکروفیبری بپاشید. پارچه فقط باید کمی نم‌دار شود. همچنین به هیچ‌وجه مایع را مستقیما روی صفحه نمایش اسپری نکنید.
  2. دست‌تان را پشت صفحه نمایش لپ تاپ بگذارید و سپس با دست دیگر پارچه را به آرامی و با حرکات دایره‌ای روی نمایشگر بکشید.
  3. در آخر پارچه را به صورت افقی از یک سمت صفحه نمایش به سمت دیگر بکشید و این کار را تا جایی تکرار کنید که اثر هیچ لک و پُرزی روی صفحه باقی نماند. سپس می‌توانید حاشیه‌های صفحه را هم با پارچه پاک کنید.

 


 تمیز کردن فن لپ تاپ


تمیز کردن فن لپ تاپ

فن‌های کامپیوتر و لپ تاپ به راحتی ذرات ریز معلق در هوا را به خودشان جذب می‌کنند. به همین خاطر اگر پاک کردن فن لپ تاپ را فراموش کنید، به‌زودی خواهید دید که دستگاه شما پس از روشن شدن داغ می‌شود و حتی از کار می‌افتد.

برای تمیز کردن فن لپ تاپ معمولا دو راه پیشنهاد می‌شود. هم می‌توانید از یک جاروبرقی استفاده کنید تا گرد و غبار را به داخل خودش بکشد و هم می‌توانید با یک وسیله دمنده مثل سشوار، گرد و خاک فن‌ها را پراکنده کنید (در مورد سشوار حواستان باشد که از باد سرد استفاده کنید.) البته هر دوی این روش‌های اگر با دقت بالا انجام نشوند می‌توانند به دستگاه شما آسیب برسانند. جاروبرقی به دلیل مکش قدرتمندی که دارد حتی می‌تواند قطعات داخلی لپ تاپ را جدا کند! همچنین استفاده از سشوار ممکن است باعث نفوذ بیشتر گرد و خاک به داخل دستگاه شود.

با این تفاسیر پیشنهاد ما این است که اگر تجربه باز کردن لپ تاپ و تمیزکاری فن‌ها را ندارید، این کار را به یک متخصص و فرد حرفه‌ای بسپارید.

 


برای برق انداختن لپ تاپ از چه ابزارهایی استفاده کنیم؟


اگر روش‌هایی که در بالا ذکر کردیم را با دقت خوانده باشید حتما الان می‌دانید که برای برق انداختن و تمیز کردن لپتاپ به چه وسایل و ابزارهایی نیاز دارید. به هر حال ما لیست این وسایل را در ادامه ذکر می‌کنیم تا اگر خواستید آنها را تهیه کنید چیزی را از قلم نیندازید.

  • پارچه میکروفیبری
  • اسپری مخصوص تمیز کردن صفحات LCD و LED
  • اسپری هوای فشرده
  • فرچه کوچک با موی نرم
  • الکل (برای پاک کردن بدنه و کیبورد لپ تاپ)
  • آب مقطر و سرکه (در صورت دسترسی نداشتن به اسپری مخصوص)

مواردی که در بالا به آنها اشاره شد، چند روش کاربردی برای تمیز کردن لپتاپ هستند که با انجام آنها می‌توانید به بهترین شکل ممکن و بدون هیچ آسیبی به دستگاه، آن را تمیز کنید. اگر شما هم روش دیگری را بلد هستید که برای تمیز کردن لپ تاپ می‌توان از آن استفاده کرد، لطفا آن را با ما و دیگر خوانندگان در میان بگذارید.

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد