رایـــان آی‌تــی‌هــا

جدیدترین اخبار درباره دنیای کامپیوتر و لپ‌تاپ و لوازم جانبی آن

رایـــان آی‌تــی‌هــا

جدیدترین اخبار درباره دنیای کامپیوتر و لپ‌تاپ و لوازم جانبی آن

مقایسه ماوس لیزری با ماوس اپتیکال؛ تفاوت ها کدام است و کدام موس بهتری است؟

موس لیزی بهتر است یا موس اپتیکال؟ اگر به دنبال خرید موس هستید با ما همراه باشید تا با تفاوت موس لیزری و اپتیکال آشنا شوید.

 فرقی نمی‌کند که برای کار و یا بازی از کامپیوتر استفاده می‌کنید؛ چرا که در هر دو حالت روزانه دستان شما با موس سروکار خواهد داشت. این روزها موس‌های متنوعی در ابعاد و اشکال مختلف در بازار یافت می‌شوند که نیاز کاربران را به خوبی رفع می‌کنند. گفتنی است در حالیکه اغلب موس‌های موجود در بازار برای افراد راست دست طراحی شده‌اند اما تعدادی از آنها نیز از طراحی ارگونومیک بهره می‌برند که برای افراد چپ دست نیز مناسب هستند.

اما باید گفت که همه ماوس‌ها در هر شکل و اندازه، خارج از دو طراحی کلی نیستند: موس‌هایی که از سنسور اپتیکال استفاده می‌کنند و ماوس‌هایی که با لیزر کار می‌کنند. اگر می‌خواهید با تفاوت موس لیزری و اپتیکال آشنا شوید و بدانید کدامیک بهتر نیازهای شما را پاسخ می‌دهند، پیشنهاد می‌شود در ادامه این مقاله با پلازامگ همراه باشید.

تفاوت ماوس لیزری و اپتیکال

ماوس اپتیکال

در ابتدا باید بگویم که این دو ماوس بیش از آن چه که فکر کنید به هم شبیه هستند. ماوس اپتیکال نوعی از ماوس است که از طریق یک نور (عموما LED) و یک سنسور CMOS همانند سنسور دوربینی که در دوربین‌ها و گوشی‌های ما موجود است حرکات و قرارگیری ماوس بر روی سطوح مختلف را محاسبه می‌کند. این ماوس‌ها در هر ثانیه هزاران تصویر را ثبت می‌کنند تا درک بهتری نسبت به حرکت داشته باشند. ماوس‌های اپتیکال در سال 1980 توسط استیون کیش در لابراتوار دانشگاه MIT خلق شد تا جای موسی‌های مکانیکی را بگیرد. در ابتدا نور LED موجود در این نوع موس فقط بر روی یک صفحه پرینت شده مشکی کار می‌کرد.

ماوس لیزری

ماوس لیزری نیز همان فرایند ماوس اپتیکال را در ثبت تصاویر و محاسبه حرکات دارد اما به جای استفاده از یک نور LED از یک لیزر اینفرارد دیود استفاده می‌کند تا تصاویر را ثبت کند. این ماوس ابتدا در سال 1998 توسط شرکت Sun Microsystems معرفی شد. البته عرضه این محصول به سال 2004 بازمی‌گردد. گفته می‌شود که تکنولوژی لیزری این نوع ماوس‌ها پیشرفتی شرگف نسبت به نسخه‌های اپتیکال داشتند و باعث شدند تا تعداد و کیفیت تصاویر ثبت شده بهبود یابد.

تفاوت اصلی این دو ماوس در نوع ثبت تصاویر آن‌هاست. همانگونه که گفته شد ماوس اپتیکال از یک نور LED بهره می‌برد و ماوس لیزری از یک لیزر دیودی استفاده می‌کند. بسیار باور دارند که ماوس اپتیکال کارایی بیشتری دارد و بسیاری دیگر نیز این را به ماوس لیزری نسبت می‌دهند. اما تفاوت اصلی این دو محصول به DPI آن‌ها بازمی‌گردد. به زبان ساده اگر بگوییم، اگر شما کاربری معمولی هستید و کارهایی روزمره با ماوس خود انجام می‌دهید نباید شاهد تفاوت‌های چندانی بین دو ماوس باشید، به این صورت که ماوس اپتیکال باید بر روی سطوحی مناسب مانند یک پد یا سطحی غیرشفاف باشد تا کارایی کاملی داشته باشد و ماوس لیزری بر روی هر سطحی امکان کارایی دارد، از شیشه گرفته تا پارچه و… اساسا هیچ‌چیز جلو دار این ماوس نیست، اما هنگامی که روی سطوح شفاف از این ماوس استفاده کنید، کارایی آن تفاوتی با یک ماوس اپتیکال بر روی یک ماوس‌پد نخواهد داشت.

به صورت کلی‌تر تفاوت این دو محصول به این شکل است:

ماوس اپتیکال

  • ارزان‌تر از نوع لیزری است
  • نور LED به ثبت حرکات کمک می‌کند
  • رزولوشن پایین‌تری را در این نوع شاهد هستیم (معمولاً حداکثر 3000 DPI)
  • بهتر است بر روی سطوحی غیرشفاف مانند ماوس‌پد از این محصول استفاده شود

ماوس لیزری

  • قیمتی گران‌تر
  • استفاده از لیزری اینفرارد دیودی برای ثبت حرکات
  • این محصول رزولوشن بیشتری را دارا می‌باشد (6000 DPI یا بیشتر)
  • سطح خاصی برای کار کردن با این ماوس لازم نیست، چه شفاف و چه غیرشفاف کارایی مناسبی خواهید داشت

موس لیزری یا اپتیکال ؛ کدامیک بهتر است؟

اینکه کدامیک از دو موس اپتیکال و لیزری بهتر است کاملا به نوع کاربرد کاربر بستگی دارد. برای مثال اگر نگاهی به سری G لاجیتک داشته باشید متوجه خواهید شد که تمرکز اصلی این کمپانی روی ساخت موس‌های LED است که برای گیمرها مناسب است.

البته موس‌های لیزری نیز به صورت کامل از صحنه خارج نیستند و اگرچه کمپانی لاجیتک نتوانسته موس‌های لیزری خوبی برای گیمرها ارائه کند، اما در عوض رقیب قدرتمند او یعنی ریزر توانسته است موس‌های لیزری قدرتمندی را مختص گیمرهای حرفه‌ای طراحی و روانه بازار کند. در حقیقت کمپانی ریزر ترجیح می‌دهد بیشتر از تکنولوژی لیزر در موس‌های خود استفاده کند زیرا در بازی‌های سریع، حساسیت بالاتری دارند. اما در کل نمی‌توان به صورت انحصاری اعلام کنیم که برای گیم و بازی کدام تکنولوژی لیزر و اپتیکال مناسب‌تر خواهد بود.
اما می‌توان گفت که برای استفاده‌های عمومی‌تر، موس‌های لیزری قابلیت استفاده بهتری را روی سطوح مختلف دارند. در نتیجه از آنجا که می‌توان از موس‌های لیزری روی سطوح مختلف استفاده کرد، کارایی بیشتری داشته و تقریبا اکثر موس‌های پیشرفته و به‌روز از مکانیسم لیزر استفاده می‌کنند.

موس گیمینگ اپتیکال یا موس گیمینگ لیزری

بدون شک می‌توان گفت که بهترین موس گیمینگ، موسی است که مشکل سرعت بالا را نداشته باشد. اما هر دو موس لیزری و حتی اپتیکال مشکل سرعت بالا را دارند. در واقع بحث سریع بودن تنها متوجه موس‌های لیزری نمی‌شود و بیشتر به نوع سخت‌افزاری که برای ساخت موس بکار برده شده است، ربط دارد.

باید در نظر داشته باشید که در هنگام خرید یک موس گیمینگ به دو فاکتور DPI و نرخ نمونه برداری (Polling Rate) موس توجه کنید. در حقیقت برای آنکه یک موس گیمینگ خوب داشته باشید، فرمول زیر را به خاطر بسپارید:

DPI کم + نرخ نمونه‌برداری بالا + سطح مناسب و سازگار = داشتن یک موس گیمینگ با سرعت متناسب

1- DPI کم

اجازه دهید ابتدا به مفهوم DPI بپردازیم. DPI به معنای نقطه بر اینچ (Dot Per Inches) است. برای مثال اگر یک موس با DPI 1600 داشته باشیم و موس خود را به اندازه یک اینچ (2.54 سانتی‌متر) روی سطح حرکت دهیم، مکان‌نمای آن روی صفحه نمایش به اندازه 1600 پیکسل جابه‌جا خواهد شد. بنابراین هرچه DPI موس بالاتر باشد به این معنی است که موس، حساس‌تر است.

حال بهترین محدوده برای DPI موس در بازی و گیم بین 800 تا 1600 است، پس چنانچه DPI یک موس بیشتر از این محدوده باشد، مطمئنا حساسیت آن بالاتر رفته و کار با آن سخت‌تر می‌شود.

2- نرخ نمونه برداری بالا

نرخ نمونه‌برداری در واقع تعداد دفعاتی است که موس به کامپیوتر، موقعیت خود را گزارش می‌دهد. بهره‌مندی از نرخ نمونه برداری بالا بدین معنا است که احتمال بروز مشکل سرعت در موس کمتر می‌شود. پس هرقدر موس موقعیت خود را بیشتر به کامپیوتر گزارش دهد، کامپیوتر می‌تواند سریع‌تر موقعیت مکان‌نمای موس را تنظیم کند.

این در حالی است که بهترین محدوده برای نرخ نمونه برداری موس در بازی و گیم چیزی بین 500 تا 1000 هرتز است. این بدین معنا است که موس در هر ثانیه حدود 500 تا 1000 بار موقعیت خود را به کامپیوتر گزارش می‌دهد.

3- سطح مناسب و سازگار

به عنوان آخرین فاکتور باید سطحی که در زیر موس خود از آن استفاده می‌کنید را زیر نظر داشته باشید. به عنوان مثال اگر از یک موس اپتیکال استفاده می‌کنید بهتر است که در زیر آن یک موس پد پارچه‌ای بگذارید. اما اگر یک موس لیزری خریداری کرده‌اید می‌توانید یک موس پد پلاستیکی، سخت و یا یک موس پد پارچه‌ای بسیار نازک (با ضخامت حدودا 1.5 میلی‌متر) تهیه کنید. دقت کنید چنانچه موس پد گیمینگ نازک باشد، لازم نیست لیزر از لایه‌های زیادی نفوذ کند و در نتیجه بحث سرعت زیاد مطرح می‌شود.

نتیجه‌گیری

حرف‌های متفاوتی در مورد این دو نوع ماوس وجود دارد. بازهم می‌گوییم در استفاده‌های روزمره شما شاهد تفاوت چندانی نخواهید بود و مطمئنا متوجه سرعت و دقت ماوس‌ها نخواهید شد. اما اگر یک گیمر حرفه‌ای هستید یا از ماوس خود به عنوان یک قلم یا براش برای طراحی دیجیتال استفاده می‌کنید قضیه کمی متفاوت‌تر است. امروزه دیگر ماوس‌های بی‌سیم و سیمی با هم تفاوت چندانی ندارند و از این قضیه خیالتان راحت باشد. اما اگر قصد دارید تا کمی دقیق‌تر کار کنید و محاسباتی دقیق‌تر داشته باشید ما ماوس لیزری را پیشنهاد می‌کنیم. همچنین نگران سطوح مختلف نیز نباشید، ماوس‌های امروزی قابلیتی را دارند که شما می‌توانید ماوس را روی سطح مورد نظر قرار دهید و DPI مورد نظر را تنظیم کنید تا استفاده‌ی بهتری از محصول داشته باشید.

کلام آخر این‌که اگر استفاده‌ای حرفه‌ای‌تر دارید کمی بودجه خود را بیشتر کنید و ماوسی لیزری و حرفه‌ای خریداری کنید، این‌گونه خیال شما از محاسبات راحت خواهد بود اما اگر کاربری معمولی هستید و خیلی دقت برایتان اهمیت ندارد با بودجه کم نیز می‌توانید یک ماوس اپتیکال دقیق خریداری کنید. همچنین اگر یک گیمر آن هم برای بازی‌های FPS و آنلاین نیستید آنقدرها به DPI و سرعت پاسخگویی اهمیت ندهید!

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد