رایـــان آی‌تــی‌هــا

جدیدترین اخبار درباره دنیای کامپیوتر و لپ‌تاپ و لوازم جانبی آن

رایـــان آی‌تــی‌هــا

جدیدترین اخبار درباره دنیای کامپیوتر و لپ‌تاپ و لوازم جانبی آن

سامانه آموزش مجازی چیست و کاربردهای سامانه ال ام اس

در دنیای امروز اینترنت منبع بسیار بزرگی برای آموزش مجازی است. با استفاده از اینترنت می توان در هر کجای دنیا، از کامپیوتر یا لپ تاپ به عنوان منبع آموزش مجازی گسترش یافته استفاده کرد. فعالیت های آموزشی با عرضه کتاب های الکترونیکی به بازار آغاز شده اند.

https://www.uplooder.net/img/image/68/b188b55f6f6e22def99487dd789a586a/worldmanager-featured-what-is-an-lms.jpg

در عصر جدید که جامعه به شدت تحت تاثیر فناوری های نوین در زمینه ارتباطات قرار گرفته؛ این تاثیرات خود را بیش از پیش در زمینه نظام آموزشی نشان داده است.

  تاریخچه آموزش مجازی
با مطالعه و بررسی تاریخچه آموزش مجازی به این موضوع خواهیم رسید که مدرسه مجازی Virtual Class از مدرسه واقعی و دانشگاه مجازی Virtual University از دانشگاه واقعی مجزا نمی باشند. با تفحص در تاریخچه سیستم آموزش مجازی ، هر دو مورد را مبتنی بر تجربه‌های موارد مشابه در دنیای واقعی می یابیم یعنی در سامانه آموزش مجازی و آموزش اینترنتی نیز تلاش می شود همه عناصر دانشگاهی و کلاسی که در دانشگاه واقعی وجود دارد در نرم افزار یادگیری الکترونیکی و کلاس آنلاین Online Room بکار گرفته شود.

https://www.uplooder.net/img/image/21/95ec8ad0774a4ba7bf675abbb4a60bfd/6f43b5263fbba79c5962514b85d34738-XL.jpg


ممکن است یک نفر در اروپا باشد و یک نفر در تهران، اما از طریق سیستم مدیریت آموزش الکترونیکی lms در زمانی مشخص می‌توانند در یک فضای زنده به برقراری ارتباط با استاد بپردازند . خصیصه ویژه این نوع از آموزش برخورداری از چند فرهنگی، چند مکانی و چند ظرفیتی بودن ماهیت کلاس مجازی Virtual Class می باشد. نرم افزارهای E-Learning در دانشگاه‌ ‌مجازی‌ بستر مناسبی‌ برای‌ ظهور و بروز استعدادها، خلاقیت‌ و نوآوری‌ها مهیا کرده است.

 سامانه آموزش مجازی یا سامانه ال ام اس چیست؟
سامانه آموزش مجازی یا ال ام اس یک سیستم نرم افزاری برای مدیریت و برگزاری دوره های آموزشی الکترونیکی است.در که کشورعزیزمان ایران  بصورت بومی (تولید و توسعه یافته توسط متخصصان داخلی) وغیر بومی موجود می باشد.


https://www.uplooder.net/img/image/45/4c4eb361fb4f0f5c05d638e23ddcd1cb/Teen-girl-working-on-a-laptop-at-home-888x500.jpg

منظور از الکترونیکی یعنی استفاده از فناوری اطلاعات و تکنولوژی های الکترونیکی در جهت ارائه آموزش می باشد. که در اصطلاح رایج از آن بعنوان آموزش الکترونیکی یا آموزش مجازی یاد می شود.

در جهت آشنایی بیشتر با عبارت "سامانه آموزش مجازی" به تشریح کلمه های "سامانه" و "آموزش مجازی" خواهیم پرداخت. سامانه یعنی مجموعه یا ترکیبی از اجزا یا قطعات و وسایل که در قالبی یکپارچه برای تحقق هدفی خاص با هم کار می کنند. آموزش مجازی یعنی ارائه آموزش به صورت غیر حضوری و با استفاده از ابزار و تکنولوژی های الکترونیکی.

نکته قابل تامل در تعریف سامانه آموزش مجازی این است که هدف ارائه تمام آموزش های یک مرکز آموزشی به صورت آموزش مجازی کامل نیست. بلکه می توان برخی از دوره های آموزشی را با توجه به ماهیت آن، به صورت کاملا مجازی یا ترکیبی از آموزش حضوری و مجازی برگزار کرد.

سامانه ال ام اس (LMS) حوزه های کاربردی مختلفی اعم از پیاده سازی آموزش مجازی در دانشگاه ها، سازمان ها، صنایع، مدارس، بانک ها و غیره را دارد. در حقیقت سامانه آموزش مجازی یک از ارکان پیاده سازی آموزش مجازی است. البته در پیاده سازی آموزش مجازی تامین موارد دیگری از قبیل زیرساخت سخت افزاری، محتوای الکترونیکی، کلاس آنلاین و تعریف مدل کسب و کار یا مدل ارائه آموزش نیز باید لحاظ شود.
https://www.uplooder.net/img/image/57/21c7cc1ac4ff513a90c521bf6846ef3f/stock-photo-selective-focus-boy-writing-notebook.jpg
سامانه ال ام اس با توجه به نوع آموزش به دو مدل عمومی و تخصصی تقسیم می شود. منظور از عمومی، ارائه آموزش های دانشگاهی، آزاد یا سازمانی است که تعاریف آموزشی آنها تقریبا با هم برابر است. منظور از مدل تخصصی، آموزش هایی است که فرآیند آموزشی آنها با مدل عمومی متفاوت است. مانند آموزش های هوانوردی، آموزش رانندگی، آموزش عمل جراحی. در دنیا با توجه به مدل آموزش عمومی و تخصصی، سامانه آموزش مجازی های مختلفی وجود دارند.

کاربرد سامانه آموزش الکترونیکی (سامانه LMS) چیست؟
سامانه آموزش مجازی دارای کاربرد های فراوانی است. بسته به نوع استفاده سامانه ال ام اس قابلیت آن قابل تغییر است.این سامانه ها در حقیقت بستری را فراهم می کنند تا مدیریت برگزاری دوره های آموزشی راحت تر و بصورت الکترونیکی انجام شود. در ادامه کاربرد های سامانه آموزش الکترونیکی را در سازمان ها، دانشگاه ها و مختلف بررسی می کنیم:

https://www.uplooder.net/img/image/84/61271a46df812aac5838e7f215a98d64/major-goals-and-expectations-of-elearning-1024x574.jpg


کاربرد سامانه آموزش الکترونیکی در سازمان چیست؟

راه اندازی سامانه آموزش الکترونیکی به سازمان ها کمک می کند تا سازمان بتواند آموزش های ضمن خدمت کارکنانش را با کمترین هزینه بهینه برگزار کند. سامانه های غیر متن باز این امکان را به سازمان می دهند که با سیستم های منابع انسانی و سایر سامانه های مد نظر سازمان بصورت یکپارچه مورد بهره برداری قرار گیرد.


کاربرد سامانه آموزش الکترونیکی در دانشگاه چیست؟

آموزش از مهمترین ارکان و رسالت اصلی در دانشگاه ها محسوب می شود. از آنجاییکه تمامی دانشجویان و اساتید دانشگاه بومی نیستند، دانشگاه می تواند با راه اندازی و بهره بردااری از سامانه آموزش الکترونیکی خدمات آموزشی خود را بصورت جامع تر ارائه کند. همچنین دانشگاه می تواند بانصب و راه اندازی سامانه آموزش الکترونیکی که در ایران طراحی و تولید شده است با سیستم مدیریت آموزش یکپارچه شود. دانشگاه با کمک سیستم آموزش الکترونیکی می تواند علاوه بر آموزش های دانشجویی، آموزش های ضمن خدمت کارکنان خود را نیز برگزار نماید.


https://www.uplooder.net/img/image/25/f28e919c98520fffacbb30c477368d1e/960x0.jpg


کاربرد سامانه آموزش الکترونیکی در موسسات و مراکز آموزشی چیست؟

ارائه خدمات آموزشی و پراکندگی و گستردگی این نوع خدمات رقابت پذیری بالایی را در بین موسسات و مراکز آموزشی به وجود می آورد. با کمک سامانه آموزش الکترونیکی، موسسات می توانند علاوه بر تقویت برند آموزش خود خدمات آموزشی اثر بخش تری را به فراگیران خود ارائه کنند. در حالی که دیگر تنها پوشش دهنده خدمات آموزشی نخواهند بود و طیف گسترده از فراگیران را جذب خواهند کرد که در نهایت باعث رونق کسب و کار و کسب درآمد بیشتر را به همراه خواهد داشت.
آموزش الکترونیکی یک راه حل آسان و مقرون به صرفه برای تمام سازمان ها، دانشگاه ها و موسسات و مراکز آموزش است که تمایل دارن همراستا با تکنولوژی های به روز خدمات آموزشی متفاوت و اثر بخشی را ارائه کنند.

جمع بندی
با پیشرفت تکنولوژی و تغییر در سیستم‌های آموزشی، لزوم آموزش مجازی بیش از پیش احساس می‌شود. اساس این تغییر و دگرگونی، کامپیوترها بودند و پس از گذشت زمان، با رواج گوشی‌های هوشمند و تبلت و … این ابزارها نقش مهمی در کلاس‌های درس و آموزش از راه دور ایفا کردند.


https://www.uplooder.net/img/image/84/480c1fb3efcb529e45d0285ffb13364e/selective-focus-photo-of-young-girl-in-gla_s_ses-sitting-in-3761512.jpg

با پیاده سازی آموزش مجازی به صورت موفق و صحیح، بسیاری از مزایای آموزش از راه دور محقق خواهد شد. تدریس آنلاین به دانشجویان و یا آموزش وبینار برای مدیران عامل، می تواند از طریق نرم افزارهای آموزش الکترونیکی مختلفی انجام پذیرد. هر یک از این ابزارها می توانند صنایع مختلف را در برگزاری یک جلسه کلاس آنلاین یا یک دوره آموزش انلاین بلندمدت یاری کنند. ازمون های انلاین هم به نوعی برای افراد و صنایع مختلف دارای مزیت های بی شماری هستند. سیستم آموزش الکترونیکی LMS تنها یکی از ابزارهای حرفه ای پیاده سازی دوره های مجازی است. بسیاری دیگر از ابزارها مانندنرم افزار ویدئو کنفرانس و سیستم مدیریت آموزش مجازی نیز در این میان می توانند کمک کننده باشد.

یک سیستم یادگیری مجازی می تواند برای سازمان ها در حکم یک بستر رشد و توسعه منابع انسانس آن سازمان به حساب بیاید. انتخاب درست و صحیح سامانه lms نیز معیارهای مخصوص به خود را دارد. تنوع سیستم های مختلف نرم افزار اموزش انلاین و ازمون انلاین، ممکن است مدیران را در انتخاب یک نرم افزار یادگیری الکترونیکی مناسب، دچار سردرگمی کند.

سامانه‌ی آموزش مجازی وستا (Vesta LMS) به عنوان یکی از بهترین شرکت های ارائه دهنده سرویس مبتنی بر ابر به مشتریان سازمانی، صنعتی، دانشگاهی، شرکت های خصوصی و آموزشگاهها در ایران شناخته می‌شود.

این سیستم تاکنون در سازمان ها، بانک ها، دانشگاه ها و سایر مراکز آموزشی کشور به بهره برداری رسیده است. در سامانه آموزش مجازی وستا موارد فرهنگی مربوط به سیستم آموزشی ایران عزیز و راحتی فراگیران برای استفاده، به طور کامل لحاظ شده است.

سامانه آموزش مجازی یا سامانه ال ام اس چیست؟

در سامانه ال ام اس وستا امکان ایجاد یک دوره الکترونیکی خودکار با سقف تعداد فراگیر مشخص، وجود دارد. فراگیران می توانند در این دوره ها ثبت نام کنند، هزینه دوره را پرداخت کنند و در زمان های تنظیم شده از قبل به مشاهده محتوای الکترونیکی بپردازند و سپس در آزمون آن دوره شرکت کنند و گواهینامه بگیرند.


منبع: وستا

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد